Doporučení pro domácí nácvik čtení
A. Důležitý je pravidelný každodenní nácvik čtení ve škole i doma.
B. Postup při výuce čtení
- děti musí nejprve umět rozpoznat a přečíst jednotlivá písmena
- pak se naučí spojit písmena ve slabiku
- dále spojit slabiky ve slovo
- a nakonec spojit slova do vět
C. Nácvik čtení slabik
- v duchu si děti složí písmena do slabiky (např. u slabiky la proběhne v duchu následující: l + a = la); děti by neměly při tom písmena nahlas říkat, šeptat ani pohybovat rty
- pak nahlas děti přečtou slabiku jako celek
- postupem času dojde k automatizaci čtení slabik
D. Nácvik čtení slov
- děti se učí číst slova po jednotlivých slabikách
- slabiky si vyznačujeme „miskami“ pod slovy, které dětem při čtení pomáhají např.
málo
(_)(_)
|
Ema
(_)(_)
|
meleme
(_)(_)(_)
|
|
|
- děti přečtou nejprve první slabiku, následuje pauza a po ní přečtou druhou a posléze případnou další slabiku
- děti čtou nahlas po slabikách takto: má-lo E-ma me-le-me
- čtení jednoslabičných slov ze tří písmen např. slovo:
lom
(__)
|
- dítě čte nejprve slabiku lo, ke které pak přidá písmeno m, čtení pak vypadá takto: lo-m
- v žádném případě po dětech nechceme, aby celé slovo přečetly najednou a četly plynule, nácvik plynulého čtení je učivem dalších ročníků
- postupně se doba mezi přečtením jednotlivých slabik ve slově bude zkracovat a čtení bude plynulejší
Zvuková ukázka - správně přečtená slova
Správné čtení.mp3 (559,3 kB)